Sarah in Frankrijk

verkenningstocht

Na een gezellige maar korte nacht besloten we de stad te gaan verkennen. Een pluspunt aan Grenoble is het feit dat tram-en buschaufeurs niet het risico lopen om aangevallen te worden. Voor het instappen namelijk moet je aftikken ( buiten).

Als echte toeristen kregen we een kaart in onze handen geduwd ( bureau du tourisme) en konden we op pad gaan. Hier enkele bezienswaardigheden die ons pad kruisten:

• Le Jardin de Ville et l'hôtel Lesdiguières: Deze tuin straalt een oase van rust uit. Platanen omringen het geheel.
  • La place Saint-André et l'ancien palais du parlement du Dauphiné: Deze plaats is terug te vinden in het hart van het centrum.
  • La place Grenette
  • La place Victor Hugo: Vele moderne winkels zijn hier te vinden. Het is de ontmoetingsplaats voor jongeren. Vooral 's avonds zitten de cafés goed vol.
  • La place Verdun et la préfecture: Vooral 's avonds is opdeze plek een geheimzinnige sfeer aanwezig. Drie grote gebouwen worden dan prachtig verlicht.
  • La passerelle et le quartier Saint- Laurent: Steek deze brug over en je komt terecht in een totaal andere wereld. Het ene na het andere italiaanse restaurant volgt elkaar op.
  • La place de notre Dame: Een prachtige kathedraal is hier te bezichtigen. Niet alleen de buitenkant is de moeite waard maar ook de binnenkant. De vijfschepige kerk heeft een ingewikkelde bouwgeschiedenis, die zich uitstrekt van de Karolingische tijd tot heden. De kapel Saint-Hugues, links van de ingang, was het schip van een 13de­eeuwse kerk. In het interieur o.m. een 14 m hoog stenen sacramentshuis (15de eeuw) in flamboyante stijl.

Debezienswaardigheid die me het meeste is bijgebleven: La Bastille. Via de 'Bollen', gracieuze ronde en transparante cabines, stijg jein enkele minuten van het stadscentrum (212 meter) naar het hart van La Bastille (475 meter); een kleine versterkte berg waar veel te ontdekken valt.Je moet wel niet vergeten dat sommige mensen hoogtevrees kunnen hebben. :-)
De berg van La Bastille hangt over Grenoble en is versterkt tot aan de top (498m).
Vanaf de perrons van Isère leiden er twee wandelroutes heen, via Saint-Laurent in het westen of via Les Dauphins in het oosten of via de kabelbaan ( de bollen)om te genieten van een uitzonderlijk uitzicht over de omliggende bergen.Grenoble namelijk, hoofdstad van de Alpen, waar de Olympische Winterspelen van 1968 werden gehouden, heeft een ongewone geografische ligging. De stad strekt zich uit op de grens van 3 massieven: de Vercors, de bergketen van Belledonne en de Chartreuse.

Er valt veel te vertellen over het uitzicht maar foto's spreken boekdelen.

Sarah

Evelien

Srah, ik wou dak mee was!! Ier ist echt miezerig slecht en super koud weer. Ben je al me stage begonnen? ist eerst Spoed of eerst IZ? xxxx

Mama Mia :)

Fantastische dag maar o zo koud!!!!
Hadden we maar op voorhand geweten dat Grenoble de koudste stad is van Frankrijk.
Meisje geniet ervan XXX

Dimi

Sarah, het allerbeste ginderachter!! geniet met volle teugen!! groetjes
Dimi
xxx