Sarah in Frankrijk

Sassenage

Steffie is twee dagen op bezoek geweest in Grenoble. Na een rit van 13 uur op de bus kwam ze aan in Grenoble.

Ik heb samen met haar Sassenage bezocht. Sassenage is een gemeente in het Franse departement Isère (regio Rhône-Alpes) en telt 9735 inwoners (1999). De plaats maakt deel uit van het arrondissement Grenoble. De oppervlakte van Sassenage bedraagt 13,3 km², de bevolkingsdichtheid is 732,0 inwoners per km². De gemeente ligt ten noordwesten van Grenoble, op de linkeroever van de rivier de Isère.

Een bezoekje aan het kasteel van Sassenage leverde ons een prachtige typische Engelse tuin op. Vanaf de achttiende eeuw namelijkwerden de tuinen speelser, er kwam beweging in de strakke lijnen. De paden gingen kronkelen, de bomen vormden onregelmatige bosjes en fonteinen maakten plaats voor vijvers.

Na een heerlijke picknick namen we de bus richting de Bastille ( jaja weeral). We hebben echter een wandeling gemaakt nog enkele meters hoger ( Mont Jalla)dan de Bastille tot aan het nationale monument. Het monument ligt 630 meter hoger dan de Bastille.

Het monument werd opgericht 17 juni 2000 in herinnering voor de 150,000 bergtroepen , blauwe duivels, die gestorven zijn in het gevecht ( onstaan groepen: 1888).

Na twee leuke en interessante dagen vertrok Steffie terug naar het kleine België.

Sarah