Sarah in Frankrijk

le premier jour

Hehe eindelijk weet ik waar ik aan toe ben voorde komende weken. 5 februari was toch wel een heel spannende dag. Om 13.30 werd ik verwacht op de dienst ' réanimation médicale' of in mooi nederlands : intensieve zorgen in hetCHU ( noorden van Grenoble).Deze afdeling bestaat uit 4 delen: office A,B,C en D. Ik heb mee rondgelopen de eerste keer in office A. In office A, B en C liggen elks vier patiënten. In de week zijn 2 verpleegkundigen verantwoordelijk voor deze vier patiënten. In het weekend zijn er ook twee verpleegkundigen aanwezig, 1 voor de patiënten en de andere is verantwoordelijk voor het papierwerk. In office D liggen 6 patiënten waarvoor 2 verpleegkundigen verantwoordelijk zijn. De patiënten die in office D liggen echter hebben minder zware lichamelijke problemen en ook minder zorgen nodig.Ze blijven maar voor maximun twee dagen op de afdeling réanimation. De patiënten van office A,B,C blijven ongeveer vijf dagen op de afdeling réanimation.

Ik heb tijdens mijn eerste stagedag al enkele duidelijke verschillen opgemerkt met België. In België worden infuusleidingen losgekoppelt en vervangen. In Frankrijk gaat dit heel omslachtig te werk. Deze handeling wordt gezien als volledig steriel. De verpleegkundige draagt steriele handschoenen. De nieuwe infuusleidingen liggen op een steriel veld. Een beetje bizar.

Eén aspect vond ik precies weggeplukt vanuit de James Bond films. Regelmatig zie je bij ons kasten met schuiven voor de medicatie. In Frankrijk heb je automatische medicatiekasten die enkel reageren als geregistreerde verpleegkundigen hun vinger tegen devinger-afdruk- registreerder houden. Heel indrukwekkend want enkele tellen later, na het ingeven van welke medicatie je wilt, schuift een lade open en flikkert een bakje met de juiste medicatie. Hier kunnen verpleegkundigen dus niet veel fouten maken in verband met medicatie. De medicatie is op deze manier ook beter beveiligd.

Na een dikke 7,5 uur zat men eerste shift erop en kon ik terug naar het ziekenhuis in het zuiden. Ik logeer namelijk in de school van de kinesisten die er vlak naast ligt.Ik moet dus inderdaad elke dag van de ene kant van Grenoble ploeteren naar de andere kant. Deze rit duurt ongeveer een uur (tram-tram- te voet....)Dit is best wel frustrerend als je weet dat vlak naast je verblijfplaats een ziekenhuis ligt.

Sealed
Zware dagen staan me dus nog te wachten.

groetjes sarah

Reacties

Reacties

Wimmel

Ey sus,
net wat door je blog aan't bladeren geweest. Maak je geen zorgen over de medicatiekasten, deze zijn ook in België in trek. De 'Vanaskasten' worden bijvoorbeeld al gebruikt in verschillende ZNA-ziekenhuisjes.

Voor de rest: geniet ervan, want het is voorbij voor je het weet!

geertje

sarah,
comment'allez-vous?
ici maintenant beaucoup de neige...'l hiver n'est pas fini déja! j' espère que l'été viens vitte!
hiersoir, votre mama et moi nous avons buvez quelque chose et nous avons parlez de vous...
vous travaille ce soire 4 nuits? bonne chance!
j' espère que tous va bien avec vous!!
a bientot sur votre blog,
geertje et tout ma famille

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!