Sarah in Frankrijk

Van porte st laurent naar porte de France....

Maandag ben ik vroeg opgestaan. Een prachtige stralende hemel was het eerste wat ik zag ,na de gordijnen te hebben geopend. Na mijn afspraak met de hoofdverpleegkundige van spoed ben ik vertrokken voor een wandeltocht van twee uur.

Mijn eerste stophalte was het musée de Grenoble. Binnen ben ik niet geweest aangezien het buiten te mooi weer was om in een museum rond te hangen.

Het museum werd gesticht in 1798 tijdens de nasleep van de Franse Revolutie. Het werd oorspronkelijk gehuisvestigd in het voormalige Collège des Jésuites, thans het Lycée Stendhal.

In 1872 verhuisde het museum naar een gebouw aan de Place de Verdun, genaamd Musée-Bibliothèque, zo genoemd daar ook de gemeentebibliotheek er was gevestigd.

Het museum is sinds 1994 in de nieuwbouw aan de oever van de rivier Isère gevestigd, daar bevond zich sinds 1988 al het beeldenpark, Parc Albert Michallon, ter grootte van 16.000 m².

De bastille in Grenoble is ook te voet bereikbaar. Mijn wandeltocht begon aan de kerk Sint- Laurent ( porte st laurent) (rechts). De kerk werd gebouwd op de fundamenten van een Merovingische voorganger. De kapel is nu de crypte van de hedendaagse kerk.

De eerste verdediging ( bastille) werd gebouwd door le duc de Lesdiguières in 1591 tijdens de godsdienstoorlogen. Mijn wandeltocht begon daar. Trappen , trappen en nog eens trappen kwam ik tegen.

Een ander deel van verdediging werd gebouwd door generaal Haxo tussen 1823 en 1848. Ook daar heb ik voetsporen nagelaten

Laughing
. Ik ben afgedaald en verdwaald via de porte de France. De afdaling is niet alleen prachtig van uitzicht maar ook nog eens goed voor de gezondheid. Tijdens het afdalen kwam ik verschillende oefeningen tegen van een gezondheidsparcour of simpelweg een Belgische fitometer. De grote trap van 380 treden heb ik twee keer afgelopen.

Ik kan blijven vertellen over wat ik gezien heb en gelezen. Foto's zeggen meer.

sarah

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!