Sarah in Frankrijk

Sint- Patrick's day 17 maart.... vrijdagavond 19 maart op stap met vrienden van Etienne

Naast het vele werk voor school pik ik af en toehier ookwat feestjes mee. Op 17 maart was het Sint-Patrick's day. Aangezien in Grenoble heel wat Ierse pubs zijn, waren er heel wat feestgangers 's avonds en werden er vele glazen Guinness leeggedronken

Laughing

Even heelkorte toelichting Sint-Patrick's day voor de mensen die deze feestdag niet kennen:

St. Patrick's day(Iers-Gaelisch: Lá Fhéile Pádraig) is de nationale feestdag van Ierland, Noord-Ierland, Montserrat en de Canadese provincie Newfoundland en Labrador. De feestdag valt op 17 maart, waarbij men de beschermheilige van het land, Sint-Patrick, of Patricius herdenkt. Overal in Ierland wordt dit uitbundig gevierd met openluchtconcerten, kermis, een grote optocht en vuurwerk bij de rivier de Liffey in Dublin. Groen is de kleur die met het festival wordt geassocieerd. Feestgangers dragen meestal groene kleding en men kan bijvoorbeeld groen bier kopen op deze dag.

St. Patrick's Day wordt wereldwijd gevierd, met name in de landen waar veel Ieren naartoe zijn geëmigreerd, voornamelijk de VS en Australië. In deze landen worden veel grote optochten georganiseerd. In New York vindt de oudste en grootste parade ter wereld plaats. Maar ook in Dublin en andere Ierse steden worden parades gehouden.

In veel landen is een jaarlijks groeiende groep mensen die St. Patrick's Day vieren; niet alleen Ieren of mensen met Ierse voorvaderen.

Samen met Etienne en normaal gezien ook andere Franse studenten gingen we samen op stap. Uiteindelijk werd het Etienne en ik die samen in de Guinness vlogen.

Na een dag te hebben gewerkt voor school en op tijd in bed te kruipen, besloten enkele vrienden van Etienne en ik op stap te gaan. De foto's geven verdere uitleg.

Sarah

p.s:Eén van de zinnen die ik heb onthouden van een leerkracht bij ons in school: Amuseer je in Frankrijk en wordt vooral niet verliefd. Ik heb deze wijzeraad spijtig genoeg niet kunnen opvolgen.

Laughing