Sarah in Frankrijk

Caves du chartreuse ( Voiron)

Vandaag zijn we zaterdag 27 maart ( voorlaatste dag vakantie). Maandag begint mijn tweede periode stage op de spoedafdeling ( CHU Michallon). Gedurende vier weken zal ik daar stage lopen. Ik ben hier nu al bijna twee maanden en moet eerlijk bekennen dat ik niet meer naar België wil terugkeren.

Ik begin Grenoble en omstreken meer en meer te kennen en dit dankzij de hulp van de Franse studenten. Vrijdagnamiddag zijn 1 Franse student, 1 Waalse student (

Laughing
), twee Roemeense studenten en ik les caves du chartreuse in Voiron gaan bezoeken. Iedere Erasmusstudent moet blijkbaar voor vertrek terug naar eigen land deze likeur hebben geprobeerd.

Chartreuse is een kruidenlikeur genoemd naar het kartuizerklooster in de Franse Alpen en bereid door kartuizers ( De orde der kartuizers is in 1084 gesticht door de heilige Bruno van Keulen in het onherbergzame Massif de la Chartreuse, een bergachtig gebied ten noorden van Grenoble. Het is een contemplatieve orde van kluizenaars die toch in gemeenschap willen leven) van de Grande Chartreuse in de buurt van Grenoble. De drank is gemaakt van 130 verschillende planten, (Alpen)kruiden en specerijen. De basis van alle likeuren vormt de elixer, nog steeds gemaakt naar het ingewikkelde recept dat de monniken in 1605 in bezit kregen, en toen al als erg oud gezien werd. Elixer komt uit het Arabisch en betekent: 'de steen der wijzen'. De Chartreuse likeuren behoren tot de meest complexe producten op drankgebied.

Er zijn enkele soorten waarbij de rijping ongeveer 4 tot 12 jaar duurt:

• geel ( 40%)
  • geel ( 40%) v.e.p ( vieillissement exceptionellement prolongee)
  • groen (55%)
  • groen (54%) v.e.p
  • liqueur du 9ieme centenaire (47%)
  • 1605 (56%)
  • elixer (71%)

Slechts drie Broeders van de Orde kennen de namen van de 130 planten en weten hoe ze moeten gemengd en gedistilleerd worden. Zij zijn ook de enigen die weten welke planten te gebruiken om de natuurlijke gele en groene kleur te verkrijgen. Met zijn drieën controleren ze het erg trage verouderingsproces van de likeur en beslissen wanneer hij klaar is om gebotteld te worden.

Na een korte uitleg over de maak van chartreuse bezochten wede distilleerderijwaar spijtig genoeg geen foto's mochten worden genomen. Na een 3D film over de geschiedenis van de chartreuse bezochten we de langste kelderruimte ( voor het rijpen van likeur)in de wereld.

Na een keer proeven van de chartreuse vertrokken we met de auto naar het museum van Chartreuse. Derit duurde langer dan we dachten ( stijgen, stijgen en nog eens stijgen in de bergen +/- 30 minuten vanles caves du chartreuse.De jongens hadden spijtig genoeg de openingsuren niet nagekeken met als gevolg dat we voor een gesloten deur stonden.

We besloten dan maar terug te rijden naar Grenoble, een volgende keer het museum te bezoeken en de wandeling naar monastère de la grande chartreuse ( het klooster) een anderedag te doen.

Laughing

geertje frank nele lander

sarah,
we wensen je voor morgen alvast ne fantastische verjaardag, met veel geluk en gezelligheid!!!
proficiat met je 21 !!!
xxxx